Szigetvári Andrea
Aliquots & Aliquants

interaktív mű tánc-zenészre, lézer-fényhárfára és élő elektronikára
(aliquot: maradék nélkül osztható rész; aliquant: maradék nélkül nem osztható)


bemutató Szigetvári Andrea DLA doktori hangversenyén a TRAFÓ-ban

Jól ismert jelenség, hogy amikor egy hangmagasságot hallunk, több szinuszhullám különböző frekvencián történő együttes rezgését érzékeljük. A hang összeolvadása, az összetevők fúziója nem mindig következik be. A szinuszhullám-akkordok csak akkor okoznak kisimult hangmagasságérzetet, ha az összetevők frekvenciái egész számú többszörösei egymásnak, viszonylag közel állnak egymáshoz, nincs kiugró különbség hangosságaik között, és dinamikai lefolyásuk hasonló. Amennyiben a fenti feltételek nem teljesülnek, fülünk (agyunk) más-más megfejtést ad a hullámjelenségekre. Ha az összetevők nincsenek túl nagy számban, és elég távol állnak egymástól, tudatunk szétválasztja a hang alkotórészeit, ezáltal különálló hangmagasságként kezdjük hallani az egyes szinuszhullámokat. Amennyiben az összetevők frekvenciái között kicsi a különbség, lebegések, disszonáns súrlódások keletkeznek. Végtelen számú, egymáshoz közelálló összetevők esetén zajt hallunk.

Ladányi Andrea és a lézer-hárfa

A matematikai rendszernek ez a fajta érzékelése, a mennyiségi átrendeződés érzékelési minőséggé válása mindig csodálattal töltött el. A színezett hangmagasságok, a szinuszakkordok és a zajok közötti átmeneti területek végtelen variációi hatalmas zenei potenciállal bírnak. Az "Aliquots & Aliquants" ebben a hangszíntérben navigál. A lézersugarak hol felharmonikus hárfaként, hol pedig zajkeltő húrokként viselkednek. A tánc-zenész előre komponált és irányított improvizációs szakaszokat interpretál mozdulataival. A lézersugarak animált mozgásokkal követik, illetve irányítják a zenei folyamatot.

Aliquots & Aliquants

Előadják:
Ladányi Andrea - tánc-zene
Szigetvári Andrea - élő elektronika

Kalcsú Attila, Wieser János - lézertechnika
Kerestes Szabolcs - számítógépes zenei asszisztens


Ladányi Andrea

A Magyar Táncművészeti Főiskolán végzett.
1981-86-ig a Markó Iván vezette Győri Balett szólótáncosa.
1986-89-ig balettet, modern és jazztáncot tanul Torontóban, New Yorkban, Los Angelesben.
1989-91-ig a Helsinki City Theatre szólótáncosa, majd 1992-ig a Finn Nemzeti Opera szólótáncosa.
1995-ben megalakítja és vezeti a La dance company-t.
2002-ben kinevezik a Magyar Film- és Színházművészeti Egyetem Mozgástanszékének élére.
2005-ben ugyanott rendező/koreográfus szakon végez.

Munkásságával számos televíziós produkció foglalkozott, több filmben szerepelt Jancsó Miklós, Grünwalsky Ferenc, Böszörményi Zsuzsa, Koltai Lajos, Rábai Miklós, Markó Iván, Joe Davidov, Jorma Uotinen, Anna-Karina Kiviniemi, Tero Saarinen rendezők, koreográfusok irányításával.

Díjai:
Liszt Ferenc Díj (1985), Europa's (1995), Budapest Városának Művészeti Díja (1995), Legjobb Táncos - Veszprémi Összművészeti Fesztivál (1995), Legjobb Táncos - Győri Táncfesztivál (1996-1998), Budapesti Tavaszi Fesztivál - Éjféli Marathon No.5 - Mese - Legjobb Koreográfia, Legjobb Női Táncos (1999), Harangozó-díj (1999), a Veszprémi Összművészeti Fesztivál Különdíja (2000), a Veszprémi Összművészeti Fesztivál Fődíja (2001), Kritikusok Díja, Országos Színházi Találkozó (2001), A Legjobb Női Előadó - különdíj, 34. Filmfesztivál, Budapest (2002), Különdíj - Mediawave, Győr (2003), Philip Morris-díj (2003), A Magyar Köztársaság Érdemes Művésze - állami kitűntetés (2004), POSZT: Legjobb női alakítás (Az öreg hölgy látogatása) (2008), Lábán-díj (BL) (2009)


Szigetvári Andrea

A varsói Fryderyk Chopin Zeneakadémián tanult zenei rendezést és elektroakusztikus zenét.

1987-1991-ig a MTA Zenetudományi Intézet "Kísérleti Zenetudomány" projektjének munkatársa, ahol az országban elsőként foglalkozik számítógépes hangszintézissel és interaktív MIDI-vezérléssel.

1989-ben Fulbright ösztöndíjjal folytatott tanulmányokat a Egyesült Államokban.

1990-ben létrehozta a Magyar Komputerzenei Alapítványt, melynek céljaként a kortárs zene magyarországi fejlesztését és népszerűsítését tűzte ki.

Az 1990-es évek elejétől fő szervezője volt a Nemzetközi Bartók Fesztivál zeneszerzés és számítógépes zene kurzusának.

1998-ban létrehozta a Making New Waves kortársművészeti fesztivált.

1995-től tanít zenei informatikát a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karán, 1996-tól pedig elektronikus zeneszerzést a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen.

2001-ben a Bourgesi Elektroakuszikus Zenei Verseny két díját is elnyerte multimédia és "soundart" kategóriában.

2005-től tagja a European Bridges Ensemble hálózati zenét jótszó együttesnek.

2006-ban a karlsruhei ZKM rezidens zeneszerzője.

Tudományos és kreatív munkája a hangszín új zenében betöltött szerepére koncentrál.


Mindennapi csendjeim és zajongásaim

Az elődaás helyszíne

Szigetvári Andrea DLA doktori hangversenye 2013. május 26-án a Trafó-ban.
Trafó Kortárs Művészetek Háza (1094 Budapest, Liliom u. 41. )

Műsor:

1. Mindennapi csendjeim - „szalagdarab”

2. Jelzőhang szonatina - „szalagdarab”

I. Szerelemcset
II. Nyitás
III. Levélküldés
IV. www

3. CT - videora és élő elektronikára
---------
4. Rapszodikus torzulások az édes haza testén - hadd fájjon! - élő elektronika

Bye Alex álma az Eurovízíós Dalfesztivál döntője előtt. Vagy után.
A vak komondor dala - lányszöktető szerenád
Rezsicsökkentő-feedback induló
(A tételek szabad sorrendben értelmezhetőek)

5. Aliquots and Aliquants - lézerhárfára és tánc-zenészre