interaktív mű tánc-zenészre, lézer-fényhárfára
és élő elektronikára
(aliquot: maradék nélkül osztható rész; aliquant: maradék nélkül nem osztható)
bemutató Szigetvári Andrea DLA doktori hangversenyén
a TRAFÓ-ban
 |
Jól ismert jelenség, hogy amikor egy hangmagasságot
hallunk, több szinuszhullám különböző frekvencián történő együttes rezgését
érzékeljük. A hang összeolvadása, az összetevők fúziója nem mindig következik
be. A szinuszhullám-akkordok csak akkor okoznak kisimult hangmagasságérzetet,
ha az összetevők frekvenciái egész számú többszörösei egymásnak, viszonylag
közel állnak egymáshoz, nincs kiugró különbség hangosságaik között, és
dinamikai lefolyásuk hasonló. Amennyiben a fenti feltételek nem teljesülnek,
fülünk (agyunk) más-más megfejtést ad a hullámjelenségekre. Ha az összetevők
nincsenek túl nagy számban, és elég távol állnak egymástól, tudatunk szétválasztja
a hang alkotórészeit, ezáltal különálló hangmagasságként kezdjük hallani
az egyes szinuszhullámokat. Amennyiben az összetevők frekvenciái között
kicsi a különbség, lebegések, disszonáns súrlódások keletkeznek. Végtelen
számú, egymáshoz közelálló összetevők esetén zajt hallunk.
|
Ladányi Andrea és a lézer-hárfa
|
A matematikai rendszernek ez a fajta érzékelése,
a mennyiségi átrendeződés érzékelési minőséggé válása mindig csodálattal
töltött el. A színezett hangmagasságok, a szinuszakkordok és a zajok közötti
átmeneti területek végtelen variációi hatalmas zenei potenciállal bírnak.
Az "Aliquots & Aliquants" ebben a hangszíntérben navigál.
A lézersugarak hol felharmonikus hárfaként, hol pedig zajkeltő húrokként
viselkednek. A tánc-zenész előre komponált és irányított improvizációs
szakaszokat interpretál mozdulataival. A lézersugarak animált mozgásokkal
követik, illetve irányítják a zenei folyamatot.
 |
Aliquots &
Aliquants
|
Előadják:
Ladányi Andrea - tánc-zene
Szigetvári Andrea - élő elektronika
Kalcsú Attila, Wieser János - lézertechnika
Kerestes Szabolcs - számítógépes zenei asszisztens
Ladányi Andrea
A Magyar Táncművészeti Főiskolán végzett.
1981-86-ig a Markó Iván vezette Győri Balett szólótáncosa.
1986-89-ig balettet, modern és jazztáncot tanul Torontóban, New Yorkban,
Los Angelesben.
1989-91-ig a Helsinki City Theatre szólótáncosa, majd 1992-ig a Finn Nemzeti
Opera szólótáncosa.
1995-ben megalakítja és vezeti a La dance company-t.
2002-ben kinevezik a Magyar Film- és Színházművészeti Egyetem Mozgástanszékének
élére.
2005-ben ugyanott rendező/koreográfus szakon végez.
Munkásságával számos televíziós produkció foglalkozott,
több filmben szerepelt Jancsó Miklós, Grünwalsky Ferenc, Böszörményi Zsuzsa,
Koltai Lajos, Rábai Miklós, Markó Iván, Joe Davidov, Jorma Uotinen, Anna-Karina
Kiviniemi, Tero Saarinen rendezők, koreográfusok irányításával.
Díjai:
Liszt Ferenc Díj (1985), Europa's (1995), Budapest Városának Művészeti
Díja (1995), Legjobb Táncos - Veszprémi Összművészeti Fesztivál (1995),
Legjobb Táncos - Győri Táncfesztivál (1996-1998), Budapesti Tavaszi Fesztivál
- Éjféli Marathon No.5 - Mese - Legjobb Koreográfia, Legjobb Női Táncos
(1999), Harangozó-díj (1999), a Veszprémi Összművészeti Fesztivál Különdíja
(2000), a Veszprémi Összművészeti Fesztivál Fődíja (2001), Kritikusok
Díja, Országos Színházi Találkozó (2001), A Legjobb Női Előadó - különdíj,
34. Filmfesztivál, Budapest (2002), Különdíj - Mediawave, Győr (2003),
Philip Morris-díj (2003), A Magyar Köztársaság Érdemes Művésze - állami
kitűntetés (2004), POSZT: Legjobb női alakítás (Az öreg hölgy látogatása)
(2008), Lábán-díj (BL) (2009)
Szigetvári Andrea
A varsói Fryderyk Chopin Zeneakadémián tanult zenei
rendezést és elektroakusztikus zenét.
1987-1991-ig a MTA Zenetudományi Intézet "Kísérleti
Zenetudomány" projektjének munkatársa, ahol az országban elsőként
foglalkozik számítógépes hangszintézissel és interaktív MIDI-vezérléssel.
1989-ben Fulbright ösztöndíjjal folytatott tanulmányokat
a Egyesült Államokban.
1990-ben létrehozta a Magyar Komputerzenei Alapítványt,
melynek céljaként a kortárs zene magyarországi fejlesztését és népszerűsítését
tűzte ki.
Az 1990-es évek elejétől fő szervezője volt a
Nemzetközi Bartók Fesztivál zeneszerzés és számítógépes zene kurzusának.
1998-ban létrehozta a Making New Waves kortársművészeti
fesztivált.
1995-től tanít zenei informatikát a Pécsi Tudományegyetem
Művészeti Karán, 1996-tól pedig elektronikus zeneszerzést a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetemen.
2001-ben a Bourgesi Elektroakuszikus Zenei Verseny
két díját is elnyerte multimédia és "soundart" kategóriában.
2005-től tagja a European Bridges Ensemble hálózati
zenét jótszó együttesnek.
2006-ban a karlsruhei ZKM rezidens zeneszerzője.
Tudományos és kreatív munkája a hangszín új zenében
betöltött szerepére koncentrál.
Mindennapi csendjeim és zajongásaim
 |
Az elődaás helyszíne
|
Szigetvári Andrea DLA doktori hangversenye 2013.
május 26-án a Trafó-ban.
Trafó Kortárs Művészetek Háza (1094 Budapest, Liliom
u. 41. )
Műsor:
1. Mindennapi csendjeim - „szalagdarab”
2. Jelzőhang szonatina - „szalagdarab”
I. Szerelemcset
II. Nyitás
III. Levélküldés
IV. www
3. CT - videora és élő elektronikára
---------
4. Rapszodikus torzulások az édes haza testén - hadd fájjon!
- élő elektronika
Bye Alex álma az Eurovízíós Dalfesztivál döntője
előtt. Vagy után.
A vak komondor dala - lányszöktető szerenád
Rezsicsökkentő-feedback induló
(A tételek szabad sorrendben értelmezhetőek)
5. Aliquots and Aliquants - lézerhárfára
és tánc-zenészre
|