Hogyan
kezdõdött
(Lézer-történet)
A
fény az ember legfontosabb eszköze az információgyûjtés,
a kapcsolattartás és a környezettel való
kontaktus terén.
A
fény már korán elkezdte szolgálni az ember
alkotó tevékenységét.. Többezer évig
az alkotás lehetõségei nagyon körülhatárolhatóak
voltak, mert csak két lehetséges fényforrás
állt az ember rendelkezésére, a tûz és
a Nap. Ezeket a fényforrásokat csak arra tudták használni,
hogy megvilágítsanak tárgyakat vagy árnyékokat
hozzanak létre. Elvben ez nem is változott meg addig, míg
fel nem találták az elektromos fényt. Csak az elektromosság
hozott létre olyan fényforrást, ahol az ember határozza
meg a fényességet, a formát és a színt.
Ez a világítás már nemcsak egyszerûen
arra használható, Hogy megvilágítson valamit,
hanem nagyobb szabadságot ad, hogy felhasználjuk a fényt,
mint a tervezés , alkotás tárgyát.
Az ember a legkoraibb idõktõl kezdve felhasználta
a fényt. Fizikai természetét mégis rendkívül
késõn ismerte föl.
A
XVII. század végén vetette papírra Isaac Newton
a fény alapvetõ a fény alapvetõ fizikai természetével
kapcsolatos téziseit. Még 200 év kellett ahhoz
megfeszített tudományos kutatásokkal, hogy eljussunk
Albert Einsteinig, akitõl olyan felfedezések származnak,
mint a fény hullámtermészetének leírása,
az atomi felépítés mechanizmusának felismerése,
sõt õ fogalmazta meg azt a teóriát, amely
elvezetett a természetben nem létrehozható mesterséges
fény létezésének felismeréséhez.
Ez 1917-ben történt. Az õ felfedezése volt a
gerjesztett fénykibocsátás, amely párhuzamos
fénysugarakat hoz létre a legtisztább formában.
1960-ban Maiman fizikusnak sikerült létrehoznia a mesterséges
párhuzamos fényt.
Az
új fényforrást elnevezték lézernek,
amely egy betûszó, a jelenség angol nyelvû leírásának
rövidítése.
Lassan már kezd köztudottá válni, hogy mindenre
használható ez az új mesterséges fényforrás.
Hajszálvékony üvegszálakon keresztül korábban
elképzelhetetlen mennyiségû információ
továbbítására képes. Mindennapjaink
részévé vált a CD és a DVD technika,
amely kiváló minõségû képek,
hangok, filmek rögzítését és minõségromlás
nélküli visszajátszását biztosítja
a lézer-technika.
Lehetõvé
vált a Föld és a Hold távolságának
nagyságrendjében is a fényhullámokkal
történõ pontos mérése, egyszerûbbé
vált a földmérõk vagy az építõmérnökök
munkája.
Végeznek
lézerrel fémmmegmunkálást, mikrosebészeti
beavatkozásokat, ékszerek megmunkálását
és úgy tûnik nincs messze az a nap, amikor lézerek
segítsével létrehozható lesz a szabályozható
nukleáris fúzió, az emberisség legjelentõsebb
alternatív energiaforrása.
A
lézer tette lehetõvé a hologramok létrehozását,
az egyetlen valóban háromdimenziós fotótechnikai
eljárást, amely számtalan más tudományos
felhasználás mellett lehetõvé teszi korábban
elképzelhetettlen mennyiségû számízógõpes
információ tárolását.
Mindössze
egy évtized telt el az elsõ gyakorlatilag használható
lézerek megépítése után, amikor a mûvészet
is jelentkezett, hogy kivegye részét az újfajta fényforrás
felhasználásának lehetõségébõl.
Az
1970-es müncheni Opera Fesztiválra készülve a
prágai Josef Svoboda professzor új utakat keresett Mozart
Varázsfuvolájának színhezviteléhez.
A Siemens vállalat müncheni kutatólaboratóriumában
találkozott elõször lézerrel és azonnal
rájött a felfedezés fontosságára, a színházi
világítástechnikában.
A
Siemens segítségéval Svoboda lézer fényekre
komponálta meg a Varázsfuvola különbözõ
jeleneteit, így sétálhatott Pamina és Taminó
anyagtalan tûzön és vízen keresztül , szinte
levegõben lebegve a színpadon.
Svoboda
alkotása az egész világon közismertté
vált, óriási sikert aratott, s így ma a lézer
színpad- technikai alkalmazását 1970 július
14-tõl a Varázsfuvola bemutatójától
számítjuk.
Talán
túlzás azt állítani, hogy új korszak
kezdõdött, de azt nyugodtan mondhatjuk, hogy ezen a napon
kezdõdött egy új technika térhódítása,
amely azóta már a mûvészet minden területén
jelentkezett és számtalan mûvésznek adott lehetõséget
gyökeresen újfajta megoldások kidolgozására.
<<Vissza
a lap tetejére
|